Μακεδονικοί διάλεκτοι στην βόρεια Ελλάδα

18 Ιαν 2010

Βουλγαρικό συρτάκι;;;


Γιατί οχι; Το χορεύουν ωραία!

14 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

O μακεδονικός μουσικός πλούτος της νότιας μακεδονίας του αιγαίου είναι ένας θησαυρός ο οποίος είναι κρυμμένος στη μνήμη των γονιών και των παππούδων μας.
Πρόσφατα βρέθηκα σε γαμήλιες εκδηλώσεις σε μακεδονικό χωριό της Δράμας.
Οι ηλικιωμένες γυναίκες αλλά και οι άνδρες άρχισαν να τραγουδούν άγνωστα μακεδονικά τραγούδια στη μακεδονική γλώσσα , κάνοντας ανάκληση της παιδικής τους μνήμης.
Τα μακεδονικά τραγούδια ήταν πάρα πολλά και πολύ μελωδικά με θεματολογία σχετιζόμενη με τα απίστευτα βάσανα των Μακεδόνων..
Για αυτό κάνω ΕΚΚΛΗΣΗ σε κάθε Μακεδόνα να πάρει ένα μαγνητόφωνο,μία κάμερα ή ακόμα και με το κινητό να βιντεοσκοπήσει τους γονείς του και τους παππούδες του όταν τραγουδούν σε γάμους και γιορτές και χαρές , είτε μετά από δική μας παράκληση και κατόπιν να το στείλει στα λίγα μακεδονικά μπλόγκ που υπάρχουν.
Δεν κοστίζει τίποτε και έτσι θα διασωθεί ΑΝΕΚΤΙΜΗΤΟΣ μακεδονικός μουσικός θησαυρός.
Μπορούν φυσικά να βιντεοσκοπήσουν και παραμύθια στη μακεδονική γλώσσσα αλλά και παροιμίες και ανέκδοτα .
Επειδή ο φόβος είναι δυστυχώς ακόμα υπαρκτός η βιντεοσκόπηση μπορεί να μην περιλαμβάνει πρόσωπα αλλά μόνο φωνή...
Ηδη πολλοί Μακεδόνες ανταλλάσσουν στα κινητά ringtones με μακεδονικά τραγούδια , με μακεδονικά παραμύθια και με μακεδονικά ανέκδοτα.
Είτε δωρεάν κατεβασμένα από το ιντερνετ είτε με την βοήθεια του bluetooth..
Φυσικά μπορεί να γίνουν και νοτιομακεδονικοί ιστότοποι στο youtube , με πλήρη σεβασμό στην ανωνυμία του ιδιοκτήτη...
Ολα αυτά θα δημοσιοποιηθούν μέσω των μακεδονικών μπλόγκς.
Είναι κρίμα να χαθεί η πολιτιστική κληρονομιά των γονιών μας και των παππούδων μας.
Είτε αυτοί ζούνε στην περιοχή της Δράμας και των Σερρών, είτε του Κιλκίς και της Θεσσαλονίκης . Είτε της Πέλλας και της Ημαθίας και φυσικά της Φλώρινας και της Καστοριάς.
Ενα εκατομμύριο εθνικά Μακεδόνες αυτών των περιοχών αναμένουν να γνωρίσουν καλύτερα τον μακεδονικό πολιτισμό.
Αποτελεί ΧΡΕΟΣ μας προς αυτούς.

bb είπε...

Ανώνυμε 11:46, συμφωνώ απόλυτα μαζί σου! Είναι κρίμα π.χ. εγώ να ανατρέχω σε site, youtube, blogs γειτονικών χωρών προσπαθώντας να ανακαλύψω κάτι από την δική μας μουσική και λαογραφική παράδοση όταν υπάρχουν ακόμα ζωντανά τα στοιχεία αυτής της παράδοσης και πολιτισμού στα χωριά μας. Με μεγάλη χαρά θα δημοσιεύσω ότι μου σταλεί στο Belomorska Macedonia.blogspot.com. Φυσικά θα εξασφαλίζεται πάντα οι ανωνυμία και δεν χρειάζεται να βγαίνουν τα στοιχεία των ανθρώπων που θα στείλουν υλικό.

Ανώνυμος είπε...

οι βούλγαροι είναι ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ στο να βαπτίζουν βουλγάρικο ξένο πολιτισμό.
ιδιαίτερα τον μακεδονικό , τελευταία και τον ελληνικό..
η ελληνική κυβέρνηση θα έπρεπε σε αυτό το νομοσχέδιο για την χορήγηση της ελληνικής ιθαγένειας σε παιδιά αλλοδαπών θα έπρεπε να συμπεριλάβει ειδικό κεφάλαιο και για το ζήτημα της ΑΝΑΚΤΗΣΗΣ της ελληνικής ιθαγένειας από όλους από τους οποίους έχει παράνομα ΑΦΑΙΡΕΘΕΙ για πολιτικούς/εθνοτικούς λόγους - Τούρκους, Μακεδόνες, Αλβανούς,Βλάχους.
Αποτελεί ΕΘΝΙΚΟ χρέος και εθνική πατριωτική υποχρέωση.
Αν δεν το κάνει τώρα οφείλει να το κάνει το συντομότερο μετά την ψήφιση του σχετικού νόμου...!!!

bb είπε...

Δυστυχώς δεν αρκούν ευχολόγια αλλά χρειάζεται κινητοποίηση όλων μας και πίεση στους εκλεγμένους αντιπροσώπους μας (βουλευτές, υπουργούς, υφυπουργούς).
Αυτό που χρειάζεται είναι η επαναφορά των νόμων του 1982 και 1985 (νομίζω ότι δεν ισχύουν πλέον) με κατάργηση της εξαίρεσης στους «μη έλληνες το γένος«. Από κει και πέρα θα ισχύσει ότι ίσχυε για τους πολιτικούς πρόσφυγες που επαναπατρίστηκαν τότε. Με ένα πιστοποιητικό γέννησης από το Δήμο όπου ήταν εγγεγραμμένοι οι ίδιοι η ένας από τους γονείς τους εάν αυτοί έχουν αποβιώσει, ο Μακεδόνας πολίτικος πρόσφυγας θα παίρνει αυτόματα την ελληνική ιθαγένεια και θα βγάζει αστυνομική ταυτότητα και διαβατήριο στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής του.

Ανώνυμος είπε...

Αξίζει να φανταστούμε μια νέα ελληνική κοινωνία

Κοινή Δημόσια Δήλωση για το Νομοσχέδιο περί Ιθαγένειας και Πολιτογράφησης Μεταναστών


http://www.petitiononline.com/greekcit/petition.html

Ανώνυμος είπε...

ΣΤΗΝ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ ΠΗΓΑΙΝΩ 20 ΧΡΟΝΙΑ.ΣΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΟΥΝ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑΤΑ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΑ ΚΑΙ ΧΟΡΕΥΤΙΚΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΥΝ ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΡΩΜΕΝΑ ΟΠΩΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΥΡΤΑΚΙ.ΕΠΙΣΗΣ ΑΚΟΜΗ ΤΡΑΓΟΥΔΟΥΝ ΤΟ ΜΑΡΙΑ ΜΕ ΤΑ ΚΙΤΡΙΝΑ(ΣΟΥΞΕ) Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΟΝΗΡΟΣ.ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΤΟΣΑ ΧΡΟΝΙΑ ΔΙΩΓΜΩΝ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΠΡΩΤΑ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΡΑΤΟΣ ΝΑ ΤΗ ΧΟΡΗΓΗΣΗ ΣΤΟΥΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΠΟΥ ΦΥΓΑΝ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΑΤΡΟΕΣ ΕΣΤΙΕΣ ΜΙΚΡΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΠΟΛΥ ΛΙΓΟΙ.ΦΤΑΝΕΙ ΠΙΑ ΑΥΤΗ Η ΣΤΕΙΡΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΕΤΩΝ

Ανώνυμος είπε...

Για τον πρώτο ανώνυμο που εγραψε περι δραμινων τραγουδιών, αλλά και για όποιον άλλον ενδιαφέρεται:
http://www.youtube.com/watch?v=oGrLLBD2-iQ
Δίγλωσσο, αλλά μοναδικό στο έιδος του.

Ανώνυμος είπε...

Ελευθεροτυπία, Δευτέρα 18 Ιανουαρίου 2010
ΧΑΝΙΑ: ΓΙΑ 2η ΦΟΡΑ ΣΕ ΔΥΟ ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ

Πυρπόλησαν ξανά τη Συναγωγή
Του ΓΙΑΝΝΗ ΛΥΒΙΑΚΗ Για δεύτερη φορά μέσα σε δύο εβδομάδες έγινε στόχος εμπρηστών η Εβραϊκή Συναγωγή στην παλιά πόλη των Χανίων. Ηταν τα ξημερώματα του Σαββάτου όταν οι άγνωστοι δράστες έβαλαν φωτιά με άγνωστο τρόπο!
Η πυρκαγιά κατέστρεψε ολοσχερώς ένα διώροφο κτίσμα της Συναγωγής κάνοντας στάχτη, μεταξύ άλλων, σπάνια βιβλία και θρησκευτικά αντικείμενα, ενώ ζημιές υπέστη και ο κεντρικός λατρευτικός χώρος.

Κατά την Αστυνομία, οι δράστες παραβίασαν παράθυρο του α'ορόφου της Συναγωγής και προκάλεσαν πυρκαγιά σε διώροφο κτίσμα. Την πυρκαγιά έσβησε τελικά η Πυροσβεστική γύρω στις 4.30 τα ξημερώματα επιστρατεύοντας δύο οχήματα και πέντε άνδρες.

Η προηγούμενη απόπειρα κατά της Συναγωγής σημειώθηκε στις 5 Ιανουαρίου.

Τότε άγνωστοι δράστες είχαν μπει από διαφορετικό σημείο και έβαλαν φωτιά σε άλλο κτίριο με συνέπεια να καούν μια ξύλινη εσωτερική σκάλα και σημαντικά βιβλία.

Ο διευθυντής της Συναγωγής Νίκος Χαννάν Σταυρουλάκης τόνισε ότι μετά τις δύο επιθέσεις ό,τι απέμεινε από το εσωτερικό της Συναγωγής μεταφέρθηκε σε άλλο χώρο. Ακόμα ζήτησε να υπάρξει μαζική απάντηση από την κοινωνία των Χανίων απέναντι στις τελευταίες εμπρηστικές επιθέσεις. Υπογράμμισε πως δεν πρόκειται για μεμονωμένο περιστατικό και εξέφρασε τον προβληματισμό γιατί δεν υπήρξε φύλαξη της Συναγωγής έπειτα από την πρώτη επίθεση.

Τον διπλό εμπρησμό της Συναγωγής καταγγέλλει με ανακοίνωσή του το Ελληνικό Παρατηρητήριο των Συμφωνιών του Ελσίνκι (ΕΠΣΕ). «Η σιωπή της κοινωνίας ουσιαστικά "όπλισε" τους νοσταλγούς του Χίτλερ να "ολοκληρώσουν" ανενόχλητοι το έργο τους», τονίζει.

Για μη μεμονωμένο περιστατικό κάνει λόγο το Κοινωνικό Στέκι - Στέκι Μεταναστών αναφερόμενο στην εμπρηστική επίθεση κατά της Συναγωγής, τονίζοντας ότι είναι δύσκολο να μη συνδεθούν μεταξύ τους οι επιθέσεις που έγιναν το τελευταίο διάστημα ενάντια στη Συναγωγή, αλλά και στο Κοινωνικό Στέκι. *

Ανώνυμος είπε...

Όλοι ξέρουμε γιατί χαθήκαν τα τοπικά τραγούδια μας...τα τραγούδια των γιαγιάδων μας με αυτά που μεγαλώσαν...όλοι ξέρουμε και τάχα αναρωτιόμαστε...
Ρωτήστε αυτούς που φέραν τραγούδια απο άνω Μακεδονία 'αγνωστα προς εμάς και στους γέρους,τα συγρκοτήματα που ξεχάσαν τους τοπικούς ήχους και παίζουν συνέχεια ξενόφερτους ήχους...

Κάνω λάθος?

Βοντένετς είπε...

τα ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ τραγούδια των παππούδων μας χάθηκαν γιατι απαγορεύονταν δια ροπάλου από το εθνικιστικό παρακράτος που μας κυβερνά...
γιατι μέχρι σήμερα υφίστανται αφάνταστες διώξεις οι δάσκαλοι μακεδονικών τραγουδιών και χορών...
ένα μικρό μέρος διασώθηκε από τους αιγαιάτες μακεδόνες πολιτικούς πρόσφυγες και έτσι σήμερα να τραγουδιούνται από αιγαιάτικα συγκροτήματα.
όπως το τραγούδι για την ΜΙΡΚΑ ΓΚΙΝΟΒΑ από το Ρουσίλοβο Αρνισσας , το οποίο πρωτοτραγουδήθηκε από το γυναικείο συγκρότημα Βοντένκι/Εδεσσαίες, αποτελούμενο από μακεδόνισες πολιτικούς πρόσφυγες στη Δημοκρατία της Μακεδονίας.
Αντίθετα την ίδια στιγμή το ελληνικό κράτος γέμισε τον τόπο με ΞΕΝΟΦΕΡΤΟΥΣ μεταφρασμένους από τα τουρκικά στα ελληνικά αμανέδες και τουρκοποντιακή λύρα .
τραγούδια παντελώς άγνωστα και ξένα στη τοπική μακεδονική κουλτούρα με τα οποία γέμιζαν τα μουσικά τους προγράμματα το ραδιόφωνο και η τηλεόραση..
πότε η ευρώπη θα δικάσει τους έλληνες εθνικιστές , τους διώκτες της τοπικής μακεδονικής παράδοσης και της μακεδονικής πολιτιστικής εθνοκτονίας ?
πότε η ευρώπη θα απαιτήσει από την εθνικιστική ελλάδα την συμμόρφωσή της με το άρθρο 20 της συνθήκης της λισσαβώνας για την προαγωγή της πολιτιστικής, γλωσσικής και μουσικής ποικιλομορφίας?

Ανώνυμος είπε...

Φίλε μου απο τα Βοδενά ότι διώχθηκε και κυνηγήθηκε ο ντόπιος πληθυσμός λόγο των τραγουδιών και της γλώσσας όλη το γνωρίζουμε και ήταν λάθος,δίνω μια δικαιολογία στο ελληνικό κράτος για τις αφόριτες πιέσεις που δεχόταν να αναγνωρίσει αυτόν τον πληθυσμό ώς Βούλγαρους ή ακόμα μέχρι και Σερβικός με κρητήριο και μόνο την γλώσσα που ομιλούσαν.
Κανένας δάσκαλος δέν δέχεται διώξεις σήμερα,υπάρχει τόση ελευθερία που έχουν εισαχθεί ξενόφερτοι χοροί με ευθύνη των χοροδασκάλων.

Βγάλε τις παροπίδες και μάθε να βλέπεις αντικειμενικά τα πράγματα στην ζωή.
Κάνεις όπως οι Παοκτσήδες που τους φταίει μόνο η Αθήνα και δέν κοιτάνε τα χάλια τους.

bb είπε...

Τα τραγούδια και οι χοροί ολόκληρης της Μακεδονίας (Δημ. της Μακεδονίας, Μακεδονία του Πιρίν, Μακεδονία του Αιγαίου) σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να θεωρούνται «ξενόφερτα» από τους Μακεδόνες. Μπορεί να είναι λιγότερο γνωστά σε εμάς λόγο την ύπαρξη κλειστών συνόρων για σχεδόν 100 χρόνια και μη επαφής των Μακεδόνων μεταξύ τους για όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Πρέπει να είμαστε ευγνώμονες ειδικά στους Μακεδόνες του Πιρίν που κατάφεραν και κράτησαν σχεδόν ανέπαφη την μουσική παράδοση μας και τα τραγούδια μας. Καλό είναι όμως να μπορέσουμε να διασώσουμε τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της πολιτιστική μας κληρονομία από τους παππούδες και γιαγιάδες που είναι ακόμα σε θέση να μας τα μεταδώσουν.
Όσο για τους χοροδιδασκάλους, τι να πω; Πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, συνεχίζουν να δολοφονούν την παράδοση μας, αρνούμενοι να συμπεριλάβουν τα όμορφα τραγούδια μας στις πολιτιστικές τους εμφανίσεις. Η δικαιολογία ότι δέχονται «πιέσεις» δεν πείθει.

Ανώνυμος είπε...

οι χοροδιδάσκαλοι των μακεδονικών χορών σαφώς και δέχονται πίεσεις για παρουσίαση των μακεδονικών χορών ως ελληνικών και στα πλαίσια αυτά "απαγορεύεται" η εκμάθηση χορών με τα συνοδεύοντα μακεδονικά τραγούδια.
έτσι π.χ το πουστσένο συνοδεύεται από τραγούδι όπως προκύπτει από το CD του Νοβάκη , παρομοίως και το μπούκιτε ραζβίβατ/ανθίζουν οι οξυές , αλλά και όλοι οι συρτοί μακεδονικοί χοροί.
Από την άλλη όμως και οι χοροδιδάσκαλοι έχουν ευθύνες υποκύπτοντας στις κρατικές πίεσεις...
παρομοίως ευθύνες έχουν και οι μακεδόνες γονείς ...
Επιτέλους πρέπει να σπάσει η αλυσίδα του φόβου και της σιωπής , εν έτει 2010....
Ολοι μας έχουμε παρατηρήσει ότι στα περισσότερα μακεδονικά γλέντια ακολουθείται το παρακάτω τελετουργικό:
1- έναρξη με ελληνοποιημένα αυτόχθονα παραδοσιακά τραγούδια και εξελληνισμένους τουρκικούς/ποντιακούς και μικρασιατικούς χορούς.
Η αντίδραση του κόσμου χλιαρή έως αρνητική
2- συνέχεια με μακεδονικούς χορούς , δίχως όμως λόγια/τραγούδια...
Η αντίδραση του κόσμου θετική, δίχως όμως ιδιαίτερη ένταση συναισθηματική...
3- μετά τα μεσάνυχτα όταν φεύγουν οι επίσημες αρχές ξεκινούν οι μακεδονικοί χοροί με τα συνοδεύοντα μακεδονικά τραγούδια...
Η αντίδραση του κόσμου είναι αυθόρμητη , με πολύ υψηλή συναισθηματική ένταση , ενίοτε με "παραληρηματική" χροιά με την οποία αντηχεί όλη η αίθουσα η οποία κυριολεκτικά δονείται...
το ζητούμενο είναι η επισημοποίηση των μακεδονικών χορών που συνοδεύονται από τα αντίστοιχα μακεδονικά τραγούδια...

Ανώνυμος είπε...

ΤΟ ΣΑΒΒΑΤΟ 30 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ ΘΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΘΕΙ Ο ΕΤΗΣΙΟΣ ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΚΟΥΦΑΛΙΟΝ <> ΣΤΟ ΚΟΣΜΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΣΤΗ ΡΑΧΩΝΑ.ΜΕ ΠΟΛΥ ΚΕΦΙ ΧΟΡΟ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙ!!!!Η ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΟΛΩΝ ΜΑΣ ΘΑ ΒΟΗΘΗΣΕΙ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΔΥΝΑΜΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ ΧΩΡΙΑ.