Voden Makedonsko Radio

1 Μαρ 2011

Η Έξοδος των Μακεδονόπουλων του 1948

Στις 15 Μαρτίου του 1948, η εφημερίδα "ΕΞΟΡΜΗΣΗ" που την έβγαζε ο Δημοκρατικός Στρατός στην περιοχή του Γράμμου, δημοσίευσε μια εκτενή ανακοίνωση του Υπουργείο Εσωτερικών της Προσωρινής Κυβέρνησης, με ημερομηνία 7 Μαρτίου 1948 που καλούσε να προστατευθούν τα παιδιά ηλικίας 3 έως 14 ετών και να σταλούν στη Βουλγαρία, Γιουγκοσλαβία, Αλβανία, Ρουμανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Τσεχοσλοβακία και λοιπά, έτσι ώστε να γλιτώσουν από το παιδομάζωμα της Φρειδερίκης που είχε αρχίσει με την ίδρυση του Βασιλικού Ιδρύματος Προνοίας τον Ιούλιο του 1947. Τα παιδιά που φύγανε ήταν από την Κεντρική αλλά κυρίως από τη Δυτική Μακεδονία.


Η μεγάλη έξοδος παιδιών ήταν το 1948, ενώ το 1949 ήρθε η αναγκαστική έξοδος των ανταρτών με την ήττα του Δ.Σ.Ε. και του Κ.Κ.Ε.. Λόγω της φύσης και του τόπου του πολέμου ο μακεδονικός λαός μαζικά πήγε στις ανατολικές χώρες. Από τα μέσα Φλεβάρη ως τις 5 του Μάρτη, οι γονείς από 59 χωριά έδωσαν 4.784 παιδιά. Δύο εβδομάδες αργότερα, την 1η Απριλίου του 1948, η "ΕΞΟΡΜΗΣΗ" περιέγραφε πως "ζώα και κάρα γεμάτα  παιδάκια, ολόκληρες φάλαγγες από μικρά παιδιά βαδίζουν προς διάφορες κατευθύνσεις". Η άφιξη μιας τέτοιας φάλαγγας σ' ένα χωριό, αργά τη νύχτα περιγραφόταν με γλαφυρές λεπτομέρειες: "Μερικά περπατούν. Άλλα είναι πάνω στα ζώα κι από κοντά οι μανάδες τους. Είναι απ' τα χωριά Βασιλειάδα (Ζαγορίτσανη), Λιθιά (Κομανίτσοβο), Τσιρίλοβο, Σταυροπόταμος (Μπομπόκι), Τοιχειό (Τιόλιτσα), Κοντορόπη (Μεταμόρφωση). Τα πιο μικρά μισοκοιμούνται πάνω στα γαϊδουράκια". Από τα 150 παιδιά που άρπαξαν οι μοναρχοφασίστες απ' το Μπούφι της Φλώρινας, πολλές μητέρες κατόρθωσαν και πήραν κρυφά μέσα απ' τη Φλώρινα τα 25.


Στις 21 Οκτωβρίου του 1947 η Γενική Συνέλευση του Ο.Η.Ε. ψήφισε την ίδρυση της Ειδικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για τα γεγονότα της Ελλάδας (UNSCOB), η οποία αναφέρει κάπου ότι "βρήκαν σημαντικές ενδείξεις για το ότι πολλά από τα παιδιά, ιδιαίτερα στησλαβόφωνη  περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, τα πήραν με τη συγκατάθεση των γονιών τους". Στο χωριό Κάτω Λεύκη (κοντά στην Καστοριά) η Επιτροπή "δεν βρήκε καμιά απόδειξη πως κάποιο παιδί το πήραν παρά τη θέληση των γονιών του". Το ότι τα παιδιά φεύγαν με έγκριση των γονιών τους για τις ανατολικές χώρες μου το επιβεβαίωσε σε προσωπική συζήτηση ένας ηλικιωμένος που τότε ήταν έξι χρόνων περίπου και κατοικούσε σε ένα από αυτά τα χωριά της Καστοριάς ο οποίος συγκεκριμένα μου είπε: "Όταν είδα μαζί με μια άλλη χωριανή κοπελιά περίπου 12 ετών ότι όλα τα παιδιά λείπουν, ξεκινήσαμε για τη Βυσιανιά όπου είχαν στρατοπεδεύσει για να ζητήσουμε να φύγουμε κι εμείς. Όταν φτάσαμε εκεί τόπαμε αλλά αρνήθηκαν οι υπεύθυνοι. Εντωμεταξύ ήρθε η μάνα μου που μας άρχισε στο ξύλο μέχρι το χωριό".


Το ελληνικό κράτος σε απάντησή του στην UNSCOB, στις 23 Απριλίου 1948, ανέφερε πως 5.500 παιδιά 3-14 χρονών είχαν απομακρυνθεί από τη γενική διοικητική περιφέρεια της Μακεδονίας και από αυτά περίπου 2.150 είχαν τοποθετηθεί σε διάφορα κέντρα στη Θεσσαλονίκη. Η εφημερίδα "Καθημερινή" έγραφε πως "1000 παιδιά από τα συμμοριοπλήκτους περιοχάς" είχαν επιβιβαστεί σ' ένα πλοίο στη Θεσσαλονίκη και θα μεταφέρονταν στο Καστρί, στην Κηφισιά". Ούτε η UNSCOB ήξερε πόσα από τα 25.000-28.000 παιδιά που έφυγαν για τις ανατολικές χώρες ήταν σλαβόφωνα.


Από το 1950 λειτουργούσε με έδρα τη Βουδαπέστη η Επιτροπή Βοήθεια στο Παιδί (ΕΒΟΠ), της οποίας στέλεχος υπήρξε και η Έλλη Αλεξίου. Η Επιτροπή κανόνιζε να σμίξουν οι γονείς με τα παιδιά που είχαν διασκορπιστεί σ' όλες τις ανατολικές χώρες. Επίσης ετοίμασαν βιβλία στα ελληνικά αλλά και στα μακεδονικά, με τα οποία διδάχτηκαν τη μητρική τους γλώσσα πολλά Μακεδονόπουλα στη Ρουμανία, την Πολωνία, τη Βουδαπέστη, την Τασκένδη κ.ά. Εκδόθηκαν αναγνωστικά για όλες τις τάξεις του Δημοτικού, όπως μας πληροφορεί ο Παύλος Κούφης στα βιβλία του, αλλά και βιβλία ιστορίας με εξώφυλλα τον Λένιν και τον Γκότσε Ντέλτσεφ. Ακόμη από τις εκδόσεις "ΝΕΑ ΕΛΛΑΔΑ" κυκλοφόρησε το θεατρικό έργο "ΚΡΒ'ΒΑ ΜΑΚΕΝΤΟΝΤΣΚΑ ΣΦΑΝΤΜΠΑ".


Το 1952, αφού διαλύθηκε ως δήθεν τιτική η ΝΟΦ, ιδρύθηκε η οργάνωση ΗΛΙΝΤΕΝ. Στο ιδρυτικό συνέδριο παρευρέθηκε και ο Νίκος Ζαχαριάδης. Στα μακεδονικά εκδιδόταν το πολιτικό της όργανο "ΗΛΙΝΤΕΝ". Η εφημερίδα "ΝΕΑ ΖΩΗ" εκδιδόταν εκτός από τα ελληνικά και στα μακεδονικά, ενώ γράφονταν άρθρα για την οργάνωση ΗΛΙΝΤΕΝ. Επίσης εκδόθηκε το μηνιαίο περιοδικό "ΜΑΚΕΝΤΟΝΤΣΕ" στα κυριλλικά για τα Μακεδονόπουλα. Το 1956 εκδίδεται συλλογή με τίτλο "ΜΑΚΕΝΤΟΝΣΚΙ ΝΑΡΟΝΤΙ ΠΕΣΝΙ" και τον Γενάρη του 1963 κυκλοφορεί η περιοδική έκδοση "ΜΑΚΕΝΤΟΝΣΚΙ ΖΙΒΟΤ".


Στην Κατοχή είχε οργανωθεί ως ξεχωριστή παρτιζάνικη οργάνωση το ΣΝΟΦ. Ο Λάζο Τερπόφσκι δολοφονήθηκε στα Ίμερα Κοζάνης το 1943. Προς τιμήν του ονομάζεται μια παρτιζάνικη ομάδα. Το 1946 η δασκάλα από τα Ξανθόγεια Πέλλας, Μίρκα Γκίνοβα, εκτελέστηκε σαν στέλεχος του ΚΚΕ, του ΝΟΦ και της ΑΦΖ. Είναι η πρώτη γυναίκα που εκτελέστηκε από Έκτακτο Στρατοδικείο (αυτό των Γιαννιτσών) σε εφαρμογή του Γ' Ψηφίσματος. "Ούτε ο Φράνκο είχε τολμήσει να εκτελέσει γυναίκες" έγραψε ο "Ριζοσπάστης" στις 27 Ιουλίου 1946. Και όπως αναφέρει η  Αγγέλικα Ψαρρά σε άρθρο της στο πέμπτο τεύχος του "ΑΡΧΕΙΟΤΑΞΙΟΥ" η Γκίνοβα είναι η "Σλαβομακεδονική εκδοχή της Ηλέκτρας Αποστόλου", αλλά λόγω του ότι είναι Μακεδόνισσα "ξεχνιέται πολύ νωρίς".


Στις 8 Ιουνίου στην "Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία" δημοσιεύθηκε από τον "Ιό" ένα άρθρο για το "Τρίτο τέλος του Εμφυλίου". Άραγε θάρθει το τέλος αυτό; Και επί Οικουμενικής, το 1989, θα μπορούσε να λυθεί το θέμα αλλά και τότε παρόλο που μιλούσαν για τις τελευταίες συνέπειες του Εμφυλίου πολέμου τους μόνους που εξαίρεσαν ήταν οι Μακεδόνες πολιτικοί πρόσφυγες. Όπως και με την υπουργική απόφαση του Δεκεμβρίου του 1982, με την υπογραφή του Γεννηματά και του Σκουλαρίκη, με την οποία επιτράπηκε να γυρίσουν οι πολιτικοί πρόσφυγες εκτός από αυτούς που ήταν "Μη Έλληνες το γένος". Είκοσι χρόνια κυβερνάει το ΠΑΣΟΚ και ακόμα εκείνες οι υποσχέσεις του πριν το 1981 που λέγανε κι όλα τα αριστερά κόμματα, να γυρίσουν όλοι οι πολιτικοί πρόσφυγες, χωρίς περιορισμούς, μαζικά, έμεινε κενό γράμμα. Μέσα σ' αυτά τα είκοσι χρόνια χιλιάδες πέθαναν στις χώρες που ζούσαν. Ο υφυπουργός Εξωτερικών της Ελλάδας κ. Α. Λοβέρδος είχε αρχικά υποσχεθεί πως θα μπορούσαν να επισκεφτούν τους τόπους τους οι πολιτικοί πρόσφυγες μεταξύ 10 Αυγούστου και 30 Οκτωβρίου. Τελικά στην κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ υπερίσχυσε η εθνικιστική άποψη του Παπαθεμελή και της Ακροδεξιάς.
Στις 10 Αυγούστου πήγαμε στα σύνορα στης Φλώρινα συγγενείς, χωριανοί, φίλοι να τους καλοδεχτούμε αλλά άλλους άφηναν κι άλλους όχι. Σηκώσαμε πανό στα ελληνικά και αγγλικά. Επιβάλλεται να επιτραπεί η επιστροφή στην Ελλάδα σε όλους τους πολιτικούς πρόσφυγες, χωρίς καμιά εξαίρεση και κανένα όρο.


Στο τεύχος Γεν.-Μάρτ. 2003 του περιοδικού της ΠΕΕΠΠ (Πανελλήνια Ένωση Επαναπατρισμένων Πολιτικών Προσφύγων), που ελέγχεται από το ΚΚΕ, γράφτηκε για τον Δημήτρη Πρήκο: "Στις 23 Γενάρη 2003 πέθανε στην Τασκένδη ο σύντροφος Δημ. Πρήκος. Γεννήθηκε το 1920 στο χωριό Προμάχοι Αριδαίας. Στον ΕΛΑΣ από το 1942. Ο Πρήκος πολέμησε στην Κατοχή, πολέμησε στον Εμφύλιο. Στον Δ.Σ.Ε. διοικούσε ταξιαρχία με το βαθμό του συνταγματάρχη". Ο Πρήκος πολέμησε μαζί με τον Χ. Φλωράκη, υπό τις διαταγές του. Αποκρύβει το περιοδικό γιατί πέθανε εκεί κι όχι στο χωριό του. Ποιος ο λόγος που δεν γύρισε ενώ ο Φλωράκης, ο Μάρκος Βαφειάδης κι όλη η ηγεσία του Δ.Σ.Ε. γύρισε πίσω στην Ελλάδα.
Συνέπεια του Εμφυλίου πολέμου, όπως είπαμε, φύγανε αντάρτες αλλά και παιδιά μικρά και μεγάλα. Οι περισσότεροι βρίσκονται στη Δημ. της Μακεδονίας, όπου έχουν τους συλλόγους τους. Ο πιο δραστήριος είναι αυτός στα Μπίτολα, με πρόεδρο τον Αλεξάντερ Πόποφσκι. Επίσης και στην πόλη Σκόπια υπάρχουν αρκετοί σύλλογοι. Ο σύλλογος από τα Μπίτολα κάθε χρόνο την τελευταία Κυριακή του Ιουλίου πραγματοποιεί, κοντά στην πόλη, την καθιερωμένη πολιτική συγκέντρωση των πολιτικών προσφύγων, στην οποία μαζεύονται χιλιάδες. Ελπίζαμε πως φέτος θάταν η τελευταία φορά που θα πραγματοποιούνταν μακριά από τα χωριά τους, αλλά δυστυχώς δεν ήταν. Εκτός από τον "Ιό" ποια αριστερά κόμμα πήγαν εκεί για να τους βρουν ή έστω κάποια άλλη φορά για να συζητήσουν;


Καλό είναι να βαπτίζουμε τους Ρομ ή να παλεύουμε για τα εθνικά δικαιώματα των Κούρδων ή των Παλαιστινίων. Εθνικό αγώνα κάνουν και πρέπει να εκφράσουμε την αλληλεγγύη μας. Μήπως η Αριστερά έχει πιεστεί πολιτικά και ιδεολογικά από τη σοβινιστική - εθνικιστική προπαγάνδα της Δεξιάς και αρέσκεται να υποστηρίζει τα εθνικά - γλωσσικά - φυλετικά δικαιώματα σε άλλες χώρες αλλά για εντός της Ελλάδας φοβάται να ορθώσει το ανάστημα; Υπάρχει κι η άλλη λαθεμένη άποψη της Αριστεράς πως αν δεν παλεύει κάποιος για τον σοσιαλισμό εντός Ελλάδας δεν το υποστηρίζει. Αν είναι έτσι τότε να ζητάμε διαπιστευτήρια από τους πολιτικούς πρόσφυγες από το Αφγανιστάν, το Ιράκ κ.λ.π. ότι είναι κομμουνιστές και μετά να τους υποστηρίζουμε.


Μακεδόνες πολιτικοί πρόσφυγες υπάρχουν ακόμη στην Τασκένδη, στο χωριό Νίκος Μπελογιάννης, στην Τσεχία, αλλά και σε υπερπόντιες χώρες. Εκτός από τη Λίστα Σέγκεν, για τους Μακεδόνες υπάρχει ακόμα μια λίστα ("η κόκκινη") κι όταν κάποιος είναι καταχωρημένος σ' αυτήν κι έρχεται από την Αυστραλία, τις ΗΠΑ ή τον Καναδά, δεν τον αφήνουν να πατήσει σε ελληνικό έδαφος και να δει τα αδέλφια του, το χωριό του. Ζητάμε να καταργηθεί αυτή η λίστα του μίσους.


Στις 20 με 24 Ιούλη πραγματοποιήθηκε η τρίτη συνάντηση των παιδιών Μακεδόνων, δηλ. αυτών που ήταν παιδιά κάποτε και τώρα είναι 60-70 χρονών και πάνω, καθώς από το 1948 έχουν περάσει 55 χρόνια. Τις προηγούμενες φορές το ελληνικό κράτος δεν άφησε πολλούς απ' αυτούς να μπουν στη χώρα ακόμα και σε περιπτώσεις που είχαν αμερικανικά και
αυστραλιανά διαβατήρια. Στις 20 Αυγούστου κάποιοι πέρασαν τα σύνορα και πραγματοποιήθηκε μια συγκέντρωση στη Φλώρινα, ενώ επισκέφτηκαν τους τόπους στο νομό, αλλά και στους νομούς Καστοριάς, Πέλλας και Κιλκίς. Πουθενά δεν δημιουργήθηκε κάποια φασαρία. Το τείχος του Βερολίνου έχει πέσει εδώ και χρόνια και το ίδιο γίνεται τώρα και στην Κύπρο. Πρέπει να πετύχουμε το τείχος γι' αυτή την ομάδα ανθρώπων να γκρεμιστεί. Οι εθνικιστικές φωνές και μέσα στο ΠΑΣΟΚ (Παπαθεμελής, Καψής) ή στη ΝΔ (Κιλτίδης, πρώην συνεργάτης του Πλεύρη) να απομονωθούν. Είναι δυνατόν να μην μπορούν να γυρίσουν πίσω αυτοί οι άνθρωποι που πάππου προς πάππον ήταν από τη Μακεδονία; Το άρθρο 19, που αφορούσε και τους Μακεδόνες, καταργήθηκε, αλλά το άρθρο 20 του ΚΕΙ (Κώδικα Ελληνικής Ιθαγένειας) και με βάση το οποίο αφαιρέθηκε η ελληνική ιθαγένεια από πολλούς ανθρώπους πρέπει να καταργηθεί και να τους ξαναδοθεί πίσω η ιθαγένεια.


Στο Ελληνικό Κοινοβούλιο το θέμα των πολιτικών προσφύγων το έχουν θέσει το ΚΚΕ και ο ΣΥΝ. Έχουν γίνει προσφυγές από τους ίδιους τους πολιτικούς πρόσφυγες σε διεθνείς οργανισμούς, όπως π.χ. στον ΟΗΕ. Επίσης και στη ΔΑΣΕ, τώρα ΟΑΣΕ, από το πολιτικό κόμμα εντός της Ελλάδας, το Ουράνιο Τόξο. Ο Μιχάλης Παπαγιαννάκης του ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΥ έθεσε το θέμα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο με ερώτησή του τον Απρίλιο του 2003. Ο προεδρεύων του Συμβουλίου, Τάσος Γιαννίτσης, απέφυγε να δεσμευτεί, όπως δυσκολεύονται να απαντήσουν γι' αυτό το θέμα οι Έλληνες αντιπρόσωποι σε διάφορα διεθνή φόρα.
Η Ελλάδα, μαζί με τη Γαλλία, θεωρούνται οι πιο ρατσιστικές χώρες στο θέμα των εθνικών μειονοτήτων. Η Ελλάδα είναι χειρότερη και απ' όλες τις βαλκανικές χώρες, ακόμα κι από την Αλβανία και τη Βουλγαρία. Πρόσφατα στη Νότια Βουλγαρία, που πήγα σε μια εκδήλωση για τον Γιάννε Σαντάνσκι δεν υπήρχε κανένα πρόβλημα, ενώ πριν δέκα χρόνια η αστυνομία είχε δείρει τους Μακεδόνες της Βουλγαρίας, όπως και τον Μακεδόνα από την Ελλάδα που ήθελε να πάει στην εκδήλωση, του δώσαν σφαλιάρες και δεν τον άφησαν να μπει. Εκεί γνώρισα και τον Μακεδόνα -Βούλγαρο πολίτη- Στόγιαν που έχει κάνει τρεις φορές φυλακή επί  Ζίφκωφ, συνολικά οκτώ χρόνια.


Στην εκδήλωση αυτή είχε έρθει και ένα λεωφορείο από τη Δημ. της Μακεδονίας. Μέσα σ' αυτό ήταν κι ένας από το χωριό Βεύη (Μπάνιτσα) της Φλώρινας, υπέργηρος τον οποίο το ελληνικό κράτος δεν τον αφήνει να πάει στο χωριό του. Έχει χάσει και τα δύο του χέρια στον Εμφύλιο που ήταν ακόμα παιδί και μέλος του ΝΟΜΣ. Και τα δύο του χέρια είναι πλαστικά και στο αριστερό έχει μια σχισμή για να βάζει το τσιγάρο και να καπνίζει.


Νίκος Σακελάριος

22 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

αιτημα κάθε καλού ανθρώπου που κατοικεί στην ελλάδα οφείλει να είναι η απαίτηση από την ελληνική κυβέρνηση για αυτόματη επανάκτηση της ελληνικής ιθαγένειας από όλα τα ΠΑΙΔΙΑ , τα οποία ουδεμία συμμετοχή είχαν στα γεγονότα της φοβερής δεκαετίας του 1940 .
και τα οποία τιμωρήθηκαν μόνο και μόνο λόγω μακεδονικής εθνοτικής προέλευσης των γονέων και των παππούδων τους.
αφού τα ελληνικής καταγωγής παιδιά ελεύθερα ανέκτησαν την ελληνική ιθαγένεια , με τον ρατσιστικό νόμο του 1982 , ως ελληνες το γένος, ο οποίος ρατσιστικά απέκλειε τους παραπάνω, ως ΜΗ έλληνες το γένος...
60 χρόνια στέρησης της ελληνικής υπηκοότητας , στο διάβα της πρώτης δεκαετίας του 21 αιώνα , αποτελούν την ποιό βάρβαρη τιμωρία...
που δεν αρμόζει σε κανένα κράτος, ιδιαίτερα σε αυτό , στο έδαφος του οποίου γεννήθηκε η ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ , 23 αιώνες πριν...
ας αναλογιστεί ο καθένας τις ευθύνες του.

Akritas είπε...

Μπερδεμένα δεν τα λέει λίγο το άρθρο;
Η UNSCOB, μιλάει ξεκάθαρα για τις περιοχές που ήταν ελεγχόμενες από τον Κομμουνιστικό Συνασπισμό(αντάρτες τους ονομάζει). Άρα συμμετείχανε και δικοί σας στο παιδομάζωμα.
Η πΓΔΜ αλήθεια δίκασε ποτέ αυτούς που συμμετείχαν στο παιδομάζωμα των δικών σας παιδιών;

belo more είπε...

Βρε, Akritas, αυτή τη στιγμή δεν συζητάμε ποιος έκανε το παιδομάζωμα, αλλά γιατί η Ελλάς εξακολουθεί να εγκληματεί εις βάρος αυτών των ανθρώπων, αθώα παιδιά τότε, και δεν τους επιστρέφει αυτά που δικαιούνται (ιθαγένεια και περιουσίες των οικογενειών τους). Αυτό είναι το πραγματικό έγκλημα!

Akritas είπε...

belomore, για αυτό είπα ότι το άρθρο τα λέει μπερδεμένα.
π.χ μιλάει για τις περιουσίες, αλλά ξεχνάει να αναφέρει ότι τo Ευρωπαικό δικαστήριο των Ανθρωπίνων Δικαιμάτων(European Court of Human Rights) απέρριψε ήδη τις πρώτες αγωγές για αυτές.

Άλλο παράδειγμα είναι η Ιθαγένεια. Πως θα γίνει επαναχορήγηση Ιθαγένειας (με την οποία σαφώς και διαφωνώ ως νομικό όρο),την στιγμή που η Ελλάδα δεν αναγνωρίζει την Μακεδονική ταυτότητα ως Εθνική; Αυτό δεν πρέπει να το γράψει και να εξηγήσει ότι η Ελλάδα, θεωρεί την Μακεδονική ταυτότητα κομμάτι της εθνικής και πολιτιστικής της ταυτότητας;

Επίσης γιατί δεν αναφέρει για τα απόρρητα Αρχεία της Γιουγκοσλαβίας, όπου αποκαλύπτουν ότι η τοπική κυβέρνηση της ΛΔΜ μετέτρεψε σε ομήρους της τους κάθε λογής φυγάδες και τους χρησιμοποίησε – ακόμη τους χρησιμοποιεί εμπράκτως – σαν ζωντανό πολιτικό όπλο για να οικοδομήσει το κρατικό ιδεολόγημα της και να τους μεταχειρίζεται, τόσο σε εσωτερικό όσο και σε διεθνές επίπεδο, σαν πολιορκητικό κριό για «την απελευθέρωση της Μακεδονίας του Αιγαίου από τον ελληνικό φασιστικό ζυγό».

Αυτά περιμένω από ένα άρθρο, να τα γράφει όλα.

Stefanos είπε...

Ακρίτα,
έχει δίκιο ο belomore. Δεν μπορείς να τιμωρείς κάποιον για ότι έγινε όταν ήταν παιδί πέντα, εννιά ή δεκαέξι ετών μη επιτρέποντας του να επισκεφτεί τη γή των προγόνων του. Σε κάθε περίπτωση δεν έφταιξε αυτός για ότι έγινε το 1948!

Υπάρχουν όμως πολλοί εξ' αυτών που δρουν με ανθελληνικό μένος, δεν χρειάζεται ν' αναφέρω ονόματα, όλοι τους ξέρουμε.
Προσωπικά είμαι υπέρ της δυνατότητας επιστροφής των "παιδιών-προσφύγων", τουλάχιστον ως επισκέπτες με εξαίρεση αυτούς τους γνωστούς, που προανέφερα.
Και να διευκρινήσω εκ των προτέρων στην κόπυ-πέιστ απάντηση, ότι άλλο να εκδηλώνεις απλά μια εθνική ταυτότητα Μακεδονική και άλλο να είσαι ο Στέφοβ ή ο Μάνγκοβσκι

Ανώνυμος είπε...

ΜΑΡΙΑ ΑΝΤΩΝΙΑΔΟΥ

Αναζητούν τις ρίζες τους στην «παραμυθένια» Ελλάδα

Απόγονοι των Τούρκων που έφυγαν με την ανταλλαγή των πληθυσμών μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης θέλουν να γνωρίσουν τον τόπο όπου έζησαν οι παππούδες τους


«Παραμυθένια χώρα». Με αυτό τον χαρακτηρισμό περιγράφουν την Ελλάδα οι απόγονοι των Τούρκων οι οποίοι γεννήθηκαν, μεγάλωσαν και ανατράφηκαν στα ελληνικά εδάφη και μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης και την ανταλλαγή των πληθυσμών αναγκάστηκαν να εγκατασταθούν στην Τουρκία.

Πρόκειται για άνδρες και γυναίκες οι οποίοι σχεδόν 80 χρόνια έπειτα από εκείνα τα τραγικά γεγονότα προσπαθούν να βρουν τα χωριά όπου μεγάλωσαν, τα σπίτια στα οποία γεννήθηκαν και τους μαχαλάδες που έπαιξαν οι παππούδες και οι γονείς τους, ακριβώς όπως χιλιάδες Έλληνες ποντιακής, μικρασιατικής και καππαδοκικής καταγωγής οι οποίοι κάθε χρόνο επισκέπτονται την Τουρκία στην προσπάθειά τους να βρουν τους τάφους των προγόνων τους.

Ο δρόμος εντελώς αντίστροφος κι όμως οι αναφορές ίδιες. Η ίδια λαχτάρα, η ίδια αίσθηση, η ίδια αγωνία. Και οι δυσκολίες ακριβώς ίδιες: οι ονομασίες των χωριών που άλλαξαν, τα σπίτια που έπεσαν, οι δρόμοι που ασφαλτοστρώθηκαν. Και όπως οι δικοί μας προσφυγικής καταγωγής δημιούργησαν συλλόγους και ενώσεις, για να μην ξεχάσουν, για να μη χαθούν, εξέδωσαν βιβλία με τις ονομασίες των χωριών πριν αλλά και μετά την καταστροφή, την ίδια πορεία ακολούθησαν και οι Τούρκοι.

Σεφέρ Γκουβέντς: «Παραμυθένια χώρα»

Γεννημένος στα Μάλγαρα της Ραιδεστού, ο Σεφέρ Γκουβέντς έμαθε από πολύ μικρός ότι κατάγεται από το Εγριμπουτζάκ. Η μητέρα του και ο πατέρας του φρόντιζαν να του μιλάνε καθημερινά για το χωριό στο οποίο μεγάλωσαν, αλλά και για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατά την ανταλλαγή και την εγκατάστασή τους στην Τουρκία. Ο πατέρας μου, λέει στο Βήμα online, έφυγε από την Ελλάδα στα 20 χρόνια του και η μητέρα μου στα 12 και «πέθαναν και οι δύο με τον καημό ότι δεν μπόρεσαν να ξαναδούν τη γενέτειρά τους».

«Ο τόπος στον οποίο γεννήθηκαν», προσθέτει, «ήταν για μένα μια παραμυθένια χώρα την οποία κατάφερα να επισκεφθώ το 1999. Ημουν ανήσυχος», αφηγείται, «αλλά και ενθουσιασμένος. Χρειάστηκαν αρκετοί μήνες για να βρω την ελληνική ονομασία του Εγριμπουτζάκ και να το εντοπίσω στον χάρτη. Τελικά έμαθα ότι πρόκειται για τη Νέα Απολλωνία. Ενα χωριό κοντά στη Θεσσαλονίκη. Ετσι πήρα το λεωφορείο και όταν έφτασα στο χωριό μπήκα σε ένα καφενείο. Δεν ήξερα ελληνικά. Εκείνοι δεν μιλούσαν αγγλικά και η συνεννόηση ήταν αδύνατη. Οταν όμως ρώτησα εάν ξέρει κανείς τουρκικά, ένας από τους θαμώνες μου απάντησε και μου επιβεβαίωσε ότι το χωριό λεγόταν Εγριμπουτζάκ. Καταλαβαίνοντας ότι είμαι στον σωστό τόπο, χαλάρωσα. Με κέρασαν καφέ και φώναξαν έναν συγχωριανό τους που ήξερε τουρκικά επειδή καταγόταν από την Μπάφρα». «Ετσι γνώρισα», καταλήγει, «το χωριό των παππούδων και των γιαγιάδων μου».

Γενικός Γραμματέας του Ιδρύματος Ανταλλαγέντων Λωζάνης, ο Σεφέρ Γκουβέντς έγραψε ένα βιβλίο με όλες τις τουρκικές ονομασίες που είχαν τα ελληνικά χωριά πριν από τους Βαλκανικούς Πολέμους και την Ανταλλαγή των Πληθυσμών. «Εγραψα αυτό το βιβλίο», δηλώνει, «γιατί δεν ήθελα να υποστούν και άλλοι τις δυσκολίες που αντιμετώπισα εγώ στην προσπάθεια ανεύρεσης του χωριού των γονιών μου».

Βρέθηκαν ύστερα από 15 χρόνια

Ανώνυμος είπε...

Βρέθηκαν ύστερα από 15 χρόνια«Οι δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι ανταλλαγέντες ήταν πολλές» λέει ο Ουμίτ Ισλέρ, πρόεδρος του Ιδρύματος Ανταλλαγέντων. «Οι γονείς μου», προσθέτει, «έφυγαν από την Πτολεμαΐδα με το τρένο για τη Θεσσαλονίκη. Εκεί για τρεις μήνες περίμεναν το καράβι που τους μετέφερε αρχικά στην Καλλικράτεια του Μαρμαρά και στη συνέχεια για τη Σαμψούντα. Η γιαγιά μου βρέθηκε στην Καλλίπολη και ξαναείδε την κόρη της, τη μητέρα μου, ύστερα από 15 ολόκληρα χρόνια».

Η Πτολεμαΐδα για τον Ουμίτ Ισλέρ είναι η γενέτειρα του πατέρα του. «Ο παππούς μου», λέει, «ήταν ένας από τους φημισμένους παλαιστές της Πτολεμαΐδας. Η οικογένειά του ασχολιόταν με την καλλιέργεια των σιτηρών και την κτηνοτροφία κοντά στο χωριό Γαλάτεια».

Ο κ. Ισλέρ αποφάσισε μαζί με τον πατέρα του, αλλά και με άλλους Τούρκους που γεννήθηκαν στα ελληνικά εδάφη, να ιδρύσουν την Μη Κυβερνητική Οργάνωση με την ονομασία Ιδρυμα Ανταλλαγέντων Λωζάνης το 2001, διότι όπως λέει «θέλαμε να γνωρίσουμε τους τόπους της καταγωγής μας». Και στα δέκα χρόνια που μεσολάβησαν το Ιδρυμα οργάνωσε δεκάδες εκδρομές στην Ελλάδα για να δουν οι απόγονοί τους τις πόλεις και τα χωριά που γνώριζαν μέσα από τις αφηγήσεις των μεγαλυτέρων. Διοργάνωσε εκθέσεις φωτογραφιών και οδοιπορικά ντοκιμαντέρ, ενώ πρόσφατα ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος εγκαινίασε το κτίριο της οργάνωσης που βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη. Και πάντα όπως λέει, «στην προσπάθειά μας έχουμε την υποστήριξη των σωματείων των Μικρασιατών και των Κωνσταντινουπολιτών της Ελλάδας».

Ο Κωνσταντινουπολίτης

Ο Κωνσταντινουπολίτης Πρωταγωνιστής της όλης πρωτοβουλίας είναι ο κ. Θανάσης Τσίμπης, ο Κωνσταντινουπολίτης που έφυγε από την πατρίδα του το 1973. «Συμμετέχω περισσότερο ως διερμηνέας παρά ως ξεναγός», λέει στο Βήμα online και προσθέτει: «Η υποδοχή που επιφυλάσσουν σε αυτούς τους ανθρώπους κυρίως οι Μικρασιάτες είναι κάτι παραπάνω από θερμή. Τι να θυμηθώ; Τον πρατηριούχο που δεν ήθελε να πληρωθεί το πετρέλαιο του λεωφορείου, τις προσφορές σπιτικών γλυκών, κυρίως όταν έβλεπαν να παίρνουν λίγο χώμα για τους τάφους των προγόνων τους, την προτροπή “φάτε όλα τα κεράσια του κήπου μου”; Ή την αγωνία της κυρίας με το μπαστούνι να προσπαθεί να προλάβει την αναχώρηση του λεωφορείου μας φωνάζοντας “μπεν προυσαλί”, δηλαδή είμαι από την Προύσα».
---------------------------------------------
η χρεωκοπημένη ελλάδα οφείλει να πράξει τα πάντα για να καταργήσει τις βίζες για τους κατόχους τουρκικών διαβατηρίων..
θα έχει τεράστιο οικονομικό όφελος..

Ανώνυμος είπε...

μόνο βάρβαρος επιθετικός εθνικιστής είναι εναντίον του αιτήματος για ΑΜΕΣΗ ανάκτηση της ελληνικής υπηκοότητας από ΠΑΙΔΙΑ , πρώην πολίτες της, με καθυστέρηση 60 ετών.
ΝΤΡΟΠΗ , ΝΤΡΟΠΗ , ΝΤΡΟΠΗ...!!!

belo more είπε...

Η Ελλάδα είναι γεμάτη από ανθέλληνες λαμόγια και προδότες οι οποίοι όμως δηλώνουν φανατικοί Έλληνες το γένος. Προσωπικά πιστεύω ότι αυτοί οι Έλληνες έχουν κάνει τόση ζημιά σε αυτόν τον τόπο που δεν έκαναν όλοι οι Μακεδόνες, μαζί με τους Τούρκους.
Με το διεθνές δίκαιο δεν προβλέπεται τιμωρία με αυθαίρετες αφαιρέσεις ιθαγενειών και περιουσιών. Στην περίπτωση των παιδιών φυγάδων η αφαίρεση υπήρξε εντελώς αυθαίρετη. Το ότι μερικοί απο αυτά τα «παιδιά» είναι σήμερα δραστήριοι ακτιβιστές που λένε την αλήθεια για τα εγκλήματα της Ελλάδας δεν δικαιολογεί την μη αποκατάσταση των δικαιωμάτων τους. Όσο η Ελλάδα θα επιμένει να τους κρατά μακριά, τόσο εκείνοι θα την καταγγέλλουν και καλά θα κάνουν.
Δεν είναι δυνατόν να θέλετε κάποιοι να παρουσιάσετε τα θύματα ως θήτες. Έλεος, πια!

Ανώνυμος είπε...

ο όρος ανάκτηση της ελληνικής ιθαγένειας αποτελεί άρθρο του κώδικα.
μικρό μέρος των μακεδονοπαίδων εντάσεται στην κατηγορία του καθορισμού της ελληνικής ιθαγένειας και όχι στην ανάκτησή της.
αφορά αυτούς οι οποίοι γεννήθηκαν ΠΡΙΝ αφαιρεθεί η ελληνική ιθαγενεία από τους γονείς τους..
συνεπώς γεννήθηκαν από έλληνα γονέα.
ανάμεσα σε αυτούς και γνωστοί ΦΙΛΕΛΛΗΝΕΣ μακεδόνες ακτιβιστές , όπως ο Μαγκοφσκι από το Σμαρτες/Κρυσταλοπηγή Καστοριάς.
ο οποίος πολύ συχνά μας επισκέπτεται στη Θεσαλονίκη μας.
πριν με το αμερικανικό του διαβατήριο, τώρα δε με το μακεδονικό του διαβατηρίο , χάριν ΕΕ και όχι Ελλάδος βεβαια...
αν εθνικό ειναι ότι είναι αληθές , ο παραπάνω και πολλοί άλλοι μακεδόνες δικαιούνται της ελληνικής ιθαγένειας και μάλιστα στην τιμητικά προβλεπόμενη έκδοσή της.
ανάμεσα σε αυτούς ο φιλέλληνας και εγγονός του αναγνωρισμένου από το ελληνικό κράτος ήρωα του αλβανικού έπους , ο Νίκολα Γκρουέφσκι.
μήπως ο διαχειριστής θα έπρεπε να εισάγει σχετικό ερωτηματολόγιο , όπως συχνά κάνει?

Ανώνυμος είπε...

αν κάποιοι προτείνουν ως τιμωρία για την βαριά ΖΗΜΙΑ στην ελληνική δημοκρατία , την αφαίρεση της ελληνικής ιθαγένειας , ας το ζητήσουν για αυτούς που έκαναν το πραξικόπημα στη ελλάδα και στην κύπρο.
για αυτούς που δολοφονούσαν αθώους πολίτες επί 29 χρόνια με την ένοχική ανοχή του κράτους.
τέλος σε όλους όσους μας οδήγησαν στην σημερινή ΧΡΕΩΚΟΠΙΑ.
είτε λόγω της εθνικιστικής περιχαρακωμένης ιδεολογίας , είτε λόγω κλεπτοκρατίας.
οι μακεδόνες, ατιβιστές και μη, σίγουρα δεν εντάσσονται στις παραπάνω κατηγορίες.
αντίθετα το ελληνικό κράτος θα πρέπει να πεί μια ΣΥΓΝΩΜΗ στα μέλη της αυτόχθονης μακεδονικής εθνοτικής κοινότητας ελλάδος.
όπως έκανε η Αυστραλιανή Κυβέρνηση για τον πόνο που προκάλεσε στους αυτόχθονους κατοίκους της.

Stefanos είπε...

belomore,

Προφανώς υπάρχουν πολλά στα οποία συμφωνούμε. Είναι θέματα "επί της αρχής". Επί της ουσίας όμως θα μου επιτρέψεις να διαφωνήσω ΚΑΘΕΤΑ μαζί σου ως προς τον χαρακτηρισμό κάποιων ακτιβιστών.
Εσείς, μπορεί τους "κυρίους" αυτούς να τους θεωρείτε "ακτιβιστές που λένε την αλήθεια" εγώ όμως τους θεωρώ ως τους χρυσαυγίτες της άλλης πλευράς.
Εγώ σε αμμία περίπτωση δεν θα υποστήριζα την απόδοση ιθαγένειας, αλλά και προσωπικά θεωρώ ανεπιθύμητο, κάποιον που διαδίδει τους γνωστούς χάρτες και μιλάει για υπό ελληνική κατοχή Μακεδονία. Και μόνο που κάποιος, εστω θεωρητικά, αμφισβητεί τη νομιμότητα της εδαφικής ακεραιότητας μιάς χώρας, δεν δικαιούται την ιθαγένεια αυτής.
Τώρα, σχετικά με την άποψη που αναφέρεις ότι οι "Ελληναράδες" είναι αυτοί που κάνανε το μεγαλύτερο κακό στην Ελλάδα, πως να διαφωνήσει κανείς?

Akritas είπε...

Στέφανε, εδώ δεν τιμώρησαν αυτούς που τους άρπαξαν, μιλάω για τους ομοεθνείς τους και τους συγχωριανούς τους, και ζητάς από το Ελληνικό κράτος να κάνει τα στραβά μάτια, την στιγμή που υπάρχουν ψηφίσματα του ΟΗΕ αλλά και αποδείξεις για την εμπλοκή των επίσημων αρχών της Γιουγκοσλαβίας και ΛΔΜ;

Σε ότι αφορά την απόδοση της ιθαγένειας, την είπα την γνώμη μου. Και περιμένω να τοποθετηθείς.

Ανώνυμος είπε...

η ιθαγένεια/υπηκοότητα αποτελεί επίσημη νομική σχέση του πολίτη με το κράτος που κατοικεί .
ουδεμία σχέση έχει με το αυστηρά προστατευόμενο ευαίσθητο προσωπικό δεδομένο, αυτό της εθνοτικής καταγωγής και ταυτότητας.
φυσικά η διάκριση λόγω γλωσσικής και εθνοτικής ταυτότητας απαγορεύεται ΡΗΤΑ από το ελληνικό, ευρωπαικό και το διεθνές δίκαιο.
συνεπώς η απόδοση της ελληνικής ιθαγένειας οφείλει να είναι άμεση.
η υπαρξη ιστορικών χαρτών δεν είναι παρανομη πράξη.
η ελληνική βουλή είναι γεμάτη από τέτοιους χάρτες και μάλιστα με αλυτρωτικό χαρακτήρα.
στις δε δημόσιες υπηρεσίες είναι κρεμασμένοι χάρτες με ελληνική απόδοση των γεωγραφικών ονομάτων, πόλεων γειτονικών χωρών.
τέλος για τον κατοχικό χαρακτήρα του ελληνικού κράτους στη μακεδονία διδάσκουν στς διπλωματικές ακαδημίες όλων των μεγάων χωρών του κόσμου.

Ανώνυμος είπε...

H Μακεδονία προσαρτήθηκε στην Ελλάδα μετά από πολεμική ενέργεια και εισβολή στρατευμάτων στα εδάφη της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας. Δεν απελευθερώθηκε ποτέ απο τους ίδιους τους κατοίκους της με κάποια επανάσταση η εκδίωξη του κατακτητή απο τα εδάφη της με «αντάρτικο». Στην Μακεδονία απλά άλλαξαν οι κατακτητές.

Ανώνυμος είπε...

Πάλι μας τάπωσε ο "Ακρίτας".

Ανώνυμος είπε...

Ερώτηση στους Μακεδόνες
(σημ. συμφωνώ κατ' αρχάς στο αναφέρετο δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού).
Οι ελληνικές μειονότητες του εξωτερικού πχ η της Αλβανίας ("Βορείου Ηπείρου"), η της Υπερκαυκασίας (από 1990) και τελευταία (από 1994) η του Πόντου,
έχουν σημείο αναφοράς το εθνικό κέντρο (Ελλάδα), τις μυστικές του υπηρεσίες (ΕΥΠ) και τους εθνικούς εργολαβικά ταχθέντες εθναμύντορές τους (Χρυσή Αυγή-Λάος).
Εσείς οι Μακεδόνες, εννοώ σαφώς οι εκπρόσωποί σας, είστε ανεξάρτητοι από αντίστοιχα κέντρα εντός (και εκτός) του κράτους της Μακεδονίας;
Οι μέντρορές σας, οι εντός του κράτους της Μακεδονίας, είναι διάφοροι από τους δικούς μας κυπατζήδες , Καρατζαφερηδες κλπ;
Οι καθηγητές, οι Μακεδόνες του κράτους της Μακεδονίας, είναι λίγότερο εθνικιστές σωβινιστές από Κωφό-Σφέτα κλπ;
Υπάρχει κάτι το μη ακροδεξιό-δεξιό στο κράτος της Μακεδονίας, το οποίο να έχει σημείο αναφοράς τη Μακεδονική μειονότητα της Ελλάδας;
Εδώ υπάρχει κάποια (έστω..) αριστερά που στηρίζει το δικαίωμα του αυτοπροσδιορισμού σας.
Εκεί υπάρχει κάτι πέρα από το εθνικιστικό-κρατικό σύστημα, απαραίτητο για την διατήρηση και αναπαραγωγή της εκεί Μακεδονικής καθεστυκύίας τάξης, των εκεί εκμεταλλευτών;;
Εδώ, θα συμφωνείτε , έτσι χρησιμοποιήθηκε ο εθνικισμός των Ελλήνων. Ως ανταλακτική- προσοδοφόρα επιχείρηση, προσπορισμού πολιτικών και οικονομικών ωφελιμάτων.
Στο κράτος της Μακεδονίας , η άρχουσα τάξη, βλέπει διαφορετικά τα πράγματα;
Με σεβασμό
Ένας ,συγκάτοικός σας, σε ένα κοινό κομμάτι γης, που ζει μαζί σας, κοινά το δράμα, της απαθλίωσης, από τους κοινούς μας δυνάστες.

Ανώνυμος είπε...

Όσο και να προσπαθούμε να πείσουμε τους "Ελληναράδες" συμπολίτες μας για επιλογές της πατρίδας μας που και ΤΗΝ ΕΚΘΕΤΟΥΝ και αποτελούν ΜΝΗΜΕΙΑ ΕΘΝΙΚΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΡΑΤΣΙΣΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ- ιδιαίτερα απέναντι στους ΕΘΝΙΚΑ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ - αποκλείεται να παραδεχθούν τα λάθη και αν κάπου ψιλο συμφωνήσουν για κραυγαλέες πτυχές αυτής της ρατσιστικής πολιτικής, θα συνεχίσουν να αναμασούν τα γνωστά, (σκοπιανοί,βούλγαροι,οχράνα, σνοφίτες,κλπ,κλπ).
Αυτοί άλλωστε δεν τραβάνε ζόρι με τις δικές τους οικογένειες. ΟΙ ΔΙΚΟΙ ΜΑΣ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΘΑΒΟΝΤΑΙ ΣΤΑ ΞΕΝΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ. Συγκρίνετε την ευαισθησία της πλειοψηφίας για τις (δικές τους) χαμένες πατρίδες και το πόντο και την επιθετηκότητα τους όταν τους λέμε τα δικά μας ζόρια. ΕΤΣΙ ΕΙΝΑΙ. παρόλο που δεν μου αρέσει η αντίδραση αυτή, την κατανοώ. Εύχομαι να κατανοήσουν και εκείνοι ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΘΥΜΑΤΑ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ , ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΙΔΕΑΣ. Να μας συνδράμετε στο αίτημα για ΑΡΣΗ ΤΗΣ ΑΔΙΚΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΑΚΕΔΟΝΕΣ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ αποκλείετε να το κάνετε, τουλάχιστον να μιλάμε ήρεμα χωρις βρισιές και χωρις "εξυπνάδες" εκατέρωθεν.
ΥΓ: ΚΑΛΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΤΟΥ ΚΟΛΙΟΥ ΟΠΩΣ ΚΑΙ Η ΣΕΜΝΗ ΑΛΛΑ ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥ.
pozdrav.
MORESOKOL.

belo more είπε...

Ανώνυμε 4:07, η τεράστια διαφορά μεταξύ των Μακεδόνων της Ελλάδας και των Ελλήνων που έχασαν τις πατρίδες τους είναι ότι οι Πόντιοι, Μικρασιάτες, Θρακιώτες, Ελληνοκύπριοι, θύματα της επεκτατικής εθνικιστικής πολίτικης του Ελληνικού κράτους, υπερασπίστηκαν τα συμφέροντα της τελευταίας και όχι την ίδια την πατρίδα τους και το δικαίωμα τους να ζουν εκεί ως εθνικά Έλληνες. Αγωνίστηκαν λυσσαλέα να κάνουν τα εδάφη όπου ζούσαν, ντε και καλά, Ελλάδα! Καμία σχέση δεν έχουμε εμείς οι Μακεδόνες με αυτές τις ιδεολογίες και φυσικά ούτε μας ενθαρρύνει κανείς από την Δημοκρατία της Μακεδονίας για να υιοθετήσουμε τέτοιες πολιτικές και να κάνουμε ενέργειες υπέρ της «μητέρας πατρίδας». Η πατρίδα μας είναι η Μακεδονία άσχετα εάν ανήκει διοικητικά σε διαφορετικά κράτη, και αυτό που υπερασπιζόμαστε είναι το δικαίωμα μας να ζούμε σε αυτήν, ελεύθερα ως Μακεδόνες και όχι ως εθνικά Έλληνες, η Βούλγαροι η Αλβανοί!
Άρα, ούτε η ΚΥΠ της γειτονικής χώρας, ούτε άλλες υπηρεσίες έχουν λόγο να ανακατευτούν σε θέματα μειονοτήτων στις γειτονικές χώρες. Έχει όμως δικαίωμα η κάθε κυβέρνηση της Δημοκρατίας της Μακεδονίας να θυμίζει στην Ελλάδα τις διεθνείς υποχρεώσεις της όσον αφορά την προστασία των μειονοτήτων και ιδιαίτερα των Μακεδόνων, όταν αυτή δεν τις τηρεί. Και έχει έναν λόγο παραπάνω να υπερασπίζεται τους πολίτες της με καταγωγή από την ελληνική Μακεδονία, στους οποίους η Ελλάδα αρνείται βασικά ανθρώπινα δικαιώματα.
Η Δημοκρατία της Μακεδονίας έχει αναγνωρίσει όλες τις μειονότητες εντος του κράτους και έχει διασφαλίσει όλα τα δικαιώματα που προβλέπονται για αυτές απο το διεθνές και ευρωπαϊκό δίκαιο, πράγμα που η Ελλάδα αρνείται ακόμα και σήμερα να πράξει, παρότι είναι χώρα μέλος της ΕΕ απο το 1981.

Ανώνυμος είπε...

Belo more
Ευχαριστώ για την απάντηση… Όμως
Όταν διεκδικείς δικαιώματα, σαφώς και δεν πρέπει να διακατέχεσαι από πάθος, ή να εναντιώνεσαι έναντι συνανθρώπων σου, γειτόνων σου, ή συγγενών σου πλέον, εκτός αν στα μέρη αυτά, σε ένα διαχρονικά διαπολιτισμικό βαλκανικό χώρο, συνεχίζεται η ενδογαμία εντός της μακεδονικής μειονότητας.
Λες : «Αγωνίστηκαν λυσσαλέα να κάνουν τα εδάφη όπου ζούσαν, ντε και καλά, Ελλάδα!»
Τα σχέδια των ελλαδικών κυβερνήσεων ήταν ξεκάθαρα. Η ‘Μεγάλη Ελλάδα’ κλπ Τα ‘σχέδια’ των προσφυγικών ομάδων που προανέφερες διέφεραν κατά πολύ από αυτά της ελληνικής ηγεσίας. Ήταν τα απλά ‘σχέδια’ των απλών ανθρώπων, που ‘απλά’ επιδίωκαν την ανθρώπινη επιβίωση, σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον, θεωρώντας τον εαυτό τους ρουμ- μιλέτ, ή Έλληνες , πατρίδας τους τη γη που ζούσαν , εθνικό τους κέντρο την Ελλάδα, αδελφή χώρα τους την ομόδοξη τσαρική Ρωσία , και κατά τα χρόνια (μέσα του 19 ου αιώνα) που εκεί δυνάμωνε η πανσλαβική ιδεολογία.
Εμπιστευόμενοι το εθνικό κέντρο τους και τα αδελφά κέντρα …βρέθηκαν στη Μακεδονία.
Θάναι καλό να μελετηθεί η πορεία προσφυγοποίησής τους, ο τρόπος που τους φέρθηκε το ελλαδικό κράτος, οι θέσεις , οι στάσεις και οι απόψεις που εισέφεραν κάποιες προσφυγικές ομάδες στη Μακεδονία, καθότι είναι και πολύ διδακτική (και για σας) [η μελέτη αυτή] στο πόσο θετικές … είναι οι παρεμβάσεις ή στηρίξεις των εθνικών κέντρων στις ομοεθνείς τους μειονότητες, που διαμένουν εκτός επικράτειας.
Λες : « ούτε η ΚΥΠ της γειτονικής χώρας, ούτε άλλες υπηρεσίες έχουν λόγο να ανακατευτούν σε θέματα μειονοτήτων στις γειτονικές χώρες».
Μακάρι να μπορούσε να συμβαίνει αυτό. Θα είχαμε φτάσει πια σε μια διεθνική-αεθνική ίσως κοινωνία, όπου το εθνικό… κέντρο μένει αμέτοχο έναντι των στάσεων και ενεργειών δικών του ανθρώπων , εκτός της επικράτειάς του. Παγκοσμίως ανεφάρμοστο…
Δείτε τις ελίτ σας εδώ κι εκεί… Έχετε δικαίωμα να συνδιαμορφώνετε ή οριστήκατε ως εκτελεστικά υποχείρια των… ελίτ… στη διεκδίκηση μιας κατά τα άλλα σεβαστής ιδέας;
Του αυτοπροσδιορισμού της ύπαρξής σας.
Ευχαριστώ για τη φιλοξενία
Ανώνυμος 4:07
ΥΓ
Παραφράζοντας μια παλιά έκφραση: Νάσαι σίγουρη, όλοι οι εθνικιστές έχουν την ίδια μούρη, είτε Βορίδης είτε Βοριδόφσκι… και τα μυστικά κονδύλια είναι πολλά… και δω και κει…

belo more είπε...

Ανώνυμε 9:24, όλα καλά αυτά που γράφεις αλλά εμείς οι Μακεδόνες εδω στην ελληνική Μακεδονία δεν υποφέρουμε από τον εθνικισμό των γειτόνων αλλά από το μίσος των εθνικά Ελλήνων για μας. Δεν κατηγορώ ειδικά τους Πρόσφυγες γιατί και αυτοί θύματα εθνικισμού είναι αλλά μετά τόσα χρόνια εάν δεν μπορούν να καταλάβουν απλά πράγματα, δηλαδή ότι μπορούν να ζήσουν ως Έλληνες σε κάθε σημείο του πλανήτη, πλέον, χωρίς να είναι Ελλάδα, και ότι δεν χρειάζεται να φοβερίζουν τους συμπολίτες τους Μακεδόνες ότι εάν δεν συμπεριφέρονται ως Έλληνες (δηλαδή ακριβώς σαν τους ίδιους) θα τους στείλουν πέρα απο το βουνό, στα «Σκόπια»! Ας διορθώσουμε τα κακώς κείμενα στον τόπο μας και μετά θα ασχοληθούμε και με τους γείτονες, όπου χρειαστεί!
Όσο για τα μυστικά κονδύλια, αποδεδειγμένα στην Ελλάδα είναι όντως πάρα πολλά, γιατί η Ελλάδα ποτέ δεν άλλαξε την εθνικιστική και επεκτατική πολιτική της! Για την Μακεδονία, δεν έχω καμία πληροφόρηση.
Εμείς οι Μακεδόνες στην Ελλάδα δεν θεωρούμε τους εαυτούς μας «μειονότητα» ενός έθνους που έχει αλλού την «μητέρα πατρίδα». Είμαστε γηγενείς Μακεδόνες όπως είναι και αυτοί της Δημ. της Μακεδονίας, η της Βουλγαρίας και οι πρόγονοι μας αγωνίστηκαν για την ελευθερία τους από τον Οθωμανικό ζυγό, με τον ίδιο τρόπο σε ολόκληρη την Μακεδονία, χωρίς να υπάρχει «κέντρο» η «μητέρα πατρίδα». Τώρα υπάρχει ένα κομμάτι της Μακεδονίας που είναι ανεξάρτητο κράτος και σίγουρα αυτό βοηθά και εμάς, ως Μακεδόνες, όσον αφορά στην διεκδίκηση δικαιωμάτων ως εθνική κοινότητα γηγενούς έθνους και όχι «μειονότητας» του γειτονικού κράτους, αλλά είναι δική μας υπόθεση και όχι σημείο «διαπραγμάτευσης» μεταξύ κρατών. Ακόμα και κράτος Μακεδονία να μην υπήρχε, εμείς θα διεκδικούσαμε τα εθνοτικά δικαιώματα μας. Ούτε μειονότητα είμαστε, ούτε οικονομικοί μετανάστες, ούτε πρόσφυγες. Στην Δημ. της Μακεδονίας το έχουν καταλάβει αυτό! Πότε θα το καταλάβουν και στην Ελλάδα και στην Βουλγαρία;

Ανώνυμος είπε...

οι μακεδόνες δεν συμφωνούν με τον όρο μειονότητα, ο οποίος αποτελεί δημιούργημα του κράτους-εθνους.
επιπρόσθετα είναι ΨΕΥΔΗΣ ο όρος μειονότητα , αφού οι μακεδόνες ειναι πλειονότητα τοπικά και σε ουκ ολίγες περιπτώσεις απόλυτη πλειονότητα , αφού πολλά χωριά είναι κατοικημένα από αμιγή μακεδονικό πληθυσμό.
σε σχέση με τους ασιατικής προέλευσης κατοίκους της μακεδονίας θα θέλουμε να επισημάνουμε:
1- δεν αγωνίσθηκαν για μια πολυπολιτισμική πατρίδα αφού τα πολιτιστικά, γλωσσικά , θρησκευτικά τους δικαιώματα ήταν αναγνωρισμένα από το οθωμανικό ρούμ μιλιέτ.
εξάλλου κανένα σεβασμό , ούτε ανοχή επέδειξαν στους μουσουλμάνους συντοπίτες τους.
αντίθετα έγιναν όργανα του μύθου του ρωσικού ξανθού γένους από το οποίο εξοπλίσθηκαν και συνεργάσθηκαν εναντίον της οθωμανικής πατρίδος τους
πολύ περισσότερο αυτό συνέβη από το ελληνικό κράτος το οποίο ηθελε να τους χρησιμοποιήσει στα πλαίσια της μεγάλης ιδέας για αναβιωση της βυζαντινής αυτοκρατορίας σε ελληνική εκδοση με πρωτεύουσα την κωνσταντινούπολη.
για αυτό τους εξόπλισε και τους υποκίνησε μέσω του πατριαρχείου εναντίον της οθωμανικής πολυπολιτισμικής πατρίδος τους.
2- οι παραπάνω δεν αναγνωρίζουν την ασιατική γεωγραφική τους ταυτότητα , το τουρκογενές ανατολίτικο πολιτιστικό υπόβαθρο τους-τραγούδια, χοροί, κουζίνα , ενδυμασίες κ.λ.π , βαπτίζοντας το εθνικιστικά ως ελληνικό.
παρότι ίδιο με τους παραμείναντες εκεί στον πόντο και μ.ασία συντοπίτες τους
3- δεν αναγωρίζουνε ότι εγκαταστάθηκαν στην μακεδονία ΜΑΖΙΚΑ και με κρατική παρέμβαση και όχι κατόπιν ατομικής επιλογής. συνεπώς πρόκειται για ΕΠΟΙΚΟΥΣ , ακριβώς όπως οι τούρκοι στην βόρεια κύπρο.
εξάλλου αυτό αποδεικνύεται από την ειδική θετική μεταχείριση από το ελληνικό κράτος και από την ίδρυση τμημάτων εποικισμού στις διευθύνσεις γεωργίας των νομαρχιών , αρμόδιες για παραχώρηση πλούσιων τίτλων αγροτικής γης σε αντίθεση με την μέχρι σήμερα ανυπαρξία τίτλων στην από αιώνες καλλιεργήσιμη γή των αυτόχθονων μακεδόνων.
4- διακρίνονται από επιθετικό αντιτουρκισμό ο οποίος είναι αντίθετος με τα νόμιμα και δίκαια συμφέροντα του ελληνικού κράτους , αλλά και των ίδιων των μακεδόνων.
5- τόσο στο παρελθόν όσο και σήμερα επέδειξαν επιθετικό εθνικιστικό αντιμακεδονισμό τρομοκρατώντας τους μακεδόνες λόγω και μόνο της χρήσης της μητρικής μακεδονικής τους γλώσσας , δρώντας ως τοπικά ενεργούμενα του εθνικιστικού ελληνικού κράτους .
εξού και ο ετερος αυτοορισμός τους ως ΑΚΡΙΤΕΣ.
γεγονός που συνεχίζουν μέχρι σήμερα αυτοανακηρυσσόμενοι από την δεκαετία του 90 ΕΠΙΠΛΕΟΝ ως πραγματικοί μακεδόνες απευθείας απόγονοι των αρχαίων μακεδόνων.
αρνούμενοι την ίδια στιγμή την εθνοτική ταυτότητα των μακεδόνων συμπολιτών τους οι οποίοι εδώ και αιώνες αυτοπροσδιορίζοτναι ως μακεδόνες, με ξεχωριστή γλώσσα, τραγούδια, χορούς , ενδυμασίες , έθιμα.
τέλος οι μακεδόνες της ελλάδος , ως φορολογούμενοι του ελληνικού κράτους , ντε γιούρε έλληνες πολίτες / πολιτικά έλληνες , διεκδικούν από το ελληνικό κράτος και όχι από το γειτονικό μακεδονικό κράτος τα νόμιμα και ελληνικώς, ευρωπαϊκώς , διεθνώς κατοχυρωμένα δικαιώματά τους .
οι μακεδόνες ακτιβιστές δεν επιδιώκουν να είναι πέμπτη φάλαγγα του μακεδονικού κράτους.
όπως τους κατηγορούν οι ελληνες εθνικιστές , οι υποστηρικτές του πεμπτοφαλαγγισμού των βλάχικης και αλβανικής καταγωγής ελληνόφωνων πατριαρχικών , αλβανών πολιτών.