Μακεδονικοί διάλεκτοι στην βόρεια Ελλάδα

31 Ιουλ 2010

ИЛИНДЕН 1903 КРУШЕВО / ΙΛΙΝΤΕΝ 1903 ΚΡΟΥΣΕΒΟ


Κάντε click στην εικόνα, για μεγέθυνση. Από το περιοδικό «Ζόρα» αρ. τεύχους 8, 1995.

9 σχόλια:

Constantine είπε...

Κοιτάξτε τι συμβαίνει στη ΠΓ Δημοκρατίας της Μακεδονίας, και πιο συγκεκριμένα στο αλβανικό ελεγχόμενο δυτικό τμήμα τη Δημοκρατίας. Δεν έχουν κανένα σεβασμό για την εν λόγω διακηρύξη και στην οποία δεν υπάρχει καμία αναφορά περί ‘Μακεδόνων’.. Αλλά νομίζετε ότι το πρόβλημα είναι με κάποια άσχετα γκράφιτι από ανώνυμα άτομα στην Ελλάδα… πέρα βρέχει.
Осквернавен Споменикот на револуцијата пред Домот на културата во Тетово, http://www.mia.com.mk/image1.jsp?slikaid=75903900&imgType=n
Και το έκαναν της μέρες του Ιλιντεν…

Και αν υπήρχε μια αυτόνομη Μακεδονία σήμερα, δεν θα περιλαμβάνε της δυτικές και βόρειες περιοχές της Δημοκρατίας και η πλειοψηφίας των Μακεδόνων θα ήταν Έλληνες. Και δεν αμφιβάλω ότι θα υποστηρίζαν τα ανθρώπινα δικαιώματα της εθνοτικής μειονότητας των Σλαβομακεντόντσι.

bb είπε...

Constantine, εάν υπήρχε μια αυτόνομη Μακεδονία σήμερα, θα ήταν ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος που θα σεβόταν τα ανθρώπινα δικαιώματα όλων των πολιτών του χωρίς διακρίσεις εθνικότητας, θρησκείας, φύλου και πεποιθήσεων όπως αναφέρεται στην παραπάνω διακήρυξη. Θα περιελάμβανε όλο τον γεωγραφικό χώρο που καταλαμβάνουν τα 4 κομμάτια της γεωγραφικής Μακεδονίας, μοιρασμένη σε 4 κράτη, σήμερα. Έλληνες θα υπήρχαν ελάχιστοι, διότι οι περισσότεροι θα έμεναν στις «χαμένες πατρίδες» τους και δεν θα ήταν εδω, όπως και πάρα πολλοί Παλαιοελλαδίτες που μετοίκησαν προς βορρά, μετά το 1913. Δεν θα υπήρχαν όμως ούτε «Σλαβομακέντοντσι» διότι το ΚΚΕ δεν θα μπορούσε να τους βαφτίσει έτσι!!! Η επανάσταση του Ιλιντεν ήταν εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας με συμμετοχή όχι μόνον Μακεδόνων, αλλά όλων των κατοίκων της «μάνας Μακεδονίας» όπως Βλάχοι και Αρβανίτες, χριστιανοί.
Όσο για τους Αλβανούς πολίτες της Δημοκρατίας της Μακεδονίας που δεν σέβονται την ιστορική εθνική γιορτή της Επανάστασης του Ιλιντεν είναι ελάχιστοι, δείχνουν το ποιόν τους και δεν τους τιμά, όπως άλλωστε κάνεις και εσύ με το σχόλιο σου εδω, με το οποίο δείχνεις να μη σέβεσαι τον αγώνα ανθρώπων που έδωσαν τα πάντα για την Ελευθερία, κατά του φεουδαρχικού και αυταρχικού καθεστώς της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και την ανακήρυξη της πρώτης βαλκανικής Δημοκρατίας.
Όσο για το πόσο σέβεται το νεοελληνικό κράτος τις άλλες εθνικότητες εντος των συνόρων του, το βλέπουμε καθημερινά: απλά, δεν τις αναγνωρίζει!

Ανώνυμος είπε...

καλά μπελομόρε , που βρίσκεις τόσο υπομονή και συνομιλείς με τους έλληνες ρατσιστές και εθνικιστές...
τόσα χαϊβάνια/τουρκική λέξη υπάρχουν στην ελληνική μπλοκόσφαιρα ...
κανένας ευρωπαίους πλέον δεν εκτιμά τους έλληνες εθνικιστές...
επίκαιρες οι σκέψεις του Μισίρκωφ για τον απελευθερωτικό αγώνα των κατοίκων της μακεδονίας , με πρωτοστάτες τους εθνικά μακεδόνες...
για την ξεχωριστή μακεδονική γλώσσα και το ξεχωριστό μακεδονικό έθνος κάνει ιδιαίτερη αναφορά σο βιβλίο του "μακεδονικές υποθέσεις".
εκεί εκφράζει τους φόβους του για την αποτυχία της επανάστασης του ίλιντεν και τον επερχόμενο διαμελισμό της μακεδονίας...
σίγουρα όμως η επανάσταση του ίλιντεν έβαλε τα θεμέλια της κολοβής δημοκρατίας της μακεδονίας..
έστω και δίχως το κλεμμένο από την ελλάδα 51% πλούσιο κομμάτι της αιγαιατικής μακεδονίας....
2 αυγούστου , ημέρα ιερή για τους μακεδόνες..
αλλά και για όλες τις αυτόχθονες εθνότητες της μακεδονίας...

Constantine είπε...

@Belomore, Κατάλαβα, είναι θέμα ημερομηνίας. Κατ’εμέ η αυτόνομη Μακεδονία θα ξεκινούσε μετά το 1945, γι’αυτό και έβαλα τους Ελληνες στην πλειοψηφία. Ο όρος Μακεδονοσλάβοι, Σλαβομακντόντσιτε (στην κυρίλλεια αλφάβητο), Macedonian Slavs και Slav Macedonians είχε ευρέα χρήση με τους τότε Σλαυο Μακεδόνες μέχρι τις αρχές του 1950 στην Αυτραλία και αλλού. Θα σε παραπέμψω στην ευημερίδα τους τα χρόνια εκείνα την ‘Μακεντόνστα Ινσκρα’ της Αυστραλίας. Βεβαίως υπήρχε και το ‘Μακεδόνες’.
Ποτέ δεν θα μπορούσε να υπάρχει μια αυτόνομη Μακεδονία το 1913. Και ακόμη και αν αυτό είχε συμβεί, η μακεδονική ταυτότητα θα ήταν πολύ διαφορετική σήμερα και μάλλων όχι ‘εθνική’. Όπως αναφέρθηκα, δεν υπάρχει καμία αναφορά σε ‘Μακεδόνες’ στην προκήρηξη. Φυσικά όλα αυτά είναι ευχάριστος αστεϊσμός μεταξύ μας και σε ευχαριστώ.
Αλλά, φαίνεται να σε ενοχλεί η ‘γενίκευσή μου’ όσον αφορά τους Αλβανούς της Δημοκρατίας και τα γραφίτι τους. Σωστή η αντίδρασή σου, αν και ο στόχος μου δεν ήταν να γενικολογώ. Εξ’άλλου λες, «είναι ελάχιστοι», μα ακριβός αυτό λέω και εγώ για τους γραφιτίστες στην Ελλάδα, άρα...
Και ας μην ξεχνάμε και ας σεβαστούμε ότι οι Βλάχοι μαχητές, και όχι μόνο, αυτοπροσδιοριζόντουσαν ως Ελληνες.
Μακάρι να μπορούσε η ελληνική πολιτεία να εκφράσει τα συγχαρητήριά της προς την κυβέρνηση της ΠΓΔ Μακεδονίας και στον λαό της, και να καταθέσει ένα στεφάνι στο Ίλιντεν αναγνωρίζοντας τη θυσία όλων των αγωνιστών.
Κατα τα άλλα, καλό Ιλιντεν.

Ανώνυμος είπε...

στην ελλάδα οι ποινικές βιαοπραγίες εναντίον των μακεδόνων βρίσκουν την ανοχική συνενοχή του ελληνικού κράτους...
αντίθετα στη δημοκρατία της μακεδονίας οι λίγοι ανεγκέφαλοι που γράψανε δίκαια συνθήματα σε λεωφορεία ελλήνων τουριστών ( αντί να κάνουν οργανωμένες διαμαρτυρίες για το παράνομο και ρατσιστικό βέτο του βούδα της ραφήνας )
η εθνική μακεδονική ταυτότητα είναι πολιτιστική-μητρική μακεδονική γλώσσα,μακεδονικά τραγούδια και χοροί, όπως όλες οι εθνοτικές ταυτότητες της ευρώπης...
αντίθετα η ελληνική ταυτότητα είναι ιδεολογική , με ρατσιστικό αρχαιοπληκτικό περιεχόμενο, δίχως μητρική γλώσσα αλλά θεσμική/εκπαιδευτική,έλλειψη παραδοσιακών τραγουδιών και χορών με υπεξαίρεση από τα άλλα έθνη-αλβανικό,τουρκικό,βλάχικο,μακεδονικό...
σε μία ελεύθερη ευρώπη ο καθείς θα αυτοπροσδιορίζεται ελεύθερα σύμφωνα με την οικογενειακή του καταγωγή και όχι με βάση το έθνος-κράτος...
δεν θα υπάρχει βλάχος που να δηλώνει έλληνας, ούτε αλβανός/αρβανίτης που να δηλώνει έλληνας...
φυσικά και μακεδόνας...
τότε φυσικά η τεχνητή ελληνική ταυτότητα θα καταρρεύσει όπως οι ομιλητές της ελληνικής γλώσσας , η οποία αν δεν ήταν επίσημη γλώσσα κράτους θα είχε περιορισθεί σε λίγους θαυμαστές του αρχαίου κλασικού κόσμου ...

bb είπε...

Constantine, η Επανάσταση του Ιλιντεν έγινε από τους Μακεδόνες με σύνθημα «Η Μακεδονία στους Μακεδόνες» και όχι «η Μακεδονία στον Λαό της» όπου Λαός= όλες οι εθνοτηκές ομάδες. Η προκήρυξη του Κρουσεβου απευθύνεται στους ΜΗ Μακεδόνες και ειδικότερα στους μη χριστιανικούς πληθυσμούς σε μια προσπάθεια να τους καθησυχάσει ότι με την Αυτόνομη Μακεδονία δεν θα θιγούν τα δικαιώματα τους γιατί θα τύγχαναν της ίδιας μεταχείρισης με τους εθνικά Μακεδόνες και ότι οι ίδιοι τους θεωρούσαν αδέλφια τους, ως τέκνα της Μάνας Μακεδονίας.
Οι Βλάχοι του Κρουσεβου δεν δήλωναν Έλληνες, ούτε σήμερα το κάνουν γιατί είναι αναγνωρισμένοι ως ξεχωριστή εθνότητα της Μακεδονίας και πολλοί από αυτούς χρησιμοποιούν τον όρο Μακεδονοβλάχοι.
Όσο για τους Αλβανούς της Μακεδονίας και τους βανδαλισμούς εκεί, σε πληροφορώ ότι πολλές φορές οι ηγεσίες τους έχουν καταδικάσει αυτές τις πράξεις, αντίθετα με τους Έλληνες που κρατούν σιγή ιχθύος για βανδαλισμούς που διαπράττουν έλληνες πολίτες!

Ανώνυμος είπε...

"Τούτοι εδώ οι χωριάτες μιλάνε μια γλώσσα που την καταλαβαίνουν κι οι Σέρβοι κι οι Βουργάροι. Τους πρώτους τους μισούν γιατί τους πιλατεύουν και τους μεταχειρίζουνται για Βουργάρους. Και τους Βουργάρους τους μισούν γιατί πήραν τα παιδιά τους στον πόλεμο. Εμάς τους Ρωμιούς μας δέχουνται με κάποια συμπαθητικιά περιέργεια, μόνο και μόνο γιατί είμαστε οι γνήσιοι υποταχτικοί του Πατρίκ, δηλαδή του Οικουμενικού Πατριάρχη. Η ιδέα του Πατριαρχείου απλώνεται ακόμα, τυλιγμένη μέσα σε μια μυστικοπάθεια πολύ παράξενη, πάνου σε τούτον τον απλοϊκό χριστιανικό κόσμο. Ύστερα είναι και οι τάφοι των προεστών και των παπάδων τους που ‘ναι σκαλισμένοι με τα ιερά και μυστηριώδικα ελληνικά γράμματα. Τα ίδια γράμματα είναι γραμμένα πάνου στα παλιά σκεβρωμένα κονίσματά τους, γύρω απ’ τ’ άγρια ασκητικά κεφάλια των αγίων του Βυζαντίου και μέσα στα κιτρινισμένα Βαγγέλια. Μολαταύτα δε θέλουν να ‘ναι μήτε Μπουλγκάρ μήτε Σρρπ μήτε Γκρρτς. Μονάχα Μακεντών ορτοντόξ"

Στρατής Μυριβήλης, Η ζωή εν τάφω, 1924.

Φίλιππος είπε...

Συγγνώμη βρε παιδιά, έχετε καθόλου ιστορική γνώση ή τα βγάζετε από το μυαλό σας; Ο Ντέλτσεφ έλεγε "πρέπει να παλέψουμε για την αυτονομία της Μακεδονίας και της Ανδριανούπολης, ως στάδιο για τη μελλοντική ενσωμάτωσή τους στην κοινή μας πατρίδα, τη Βουλγαρία". Σε λίγο θα μας πείτε πως υπήρχαν και εθνικά Ανδριανουπολίτες.

Ανώνυμος είπε...

Πέμπτη, Αύγουστος 05, 2010
Δικαστική ανατροπή δημοψηφίσματος ως αντισυνταγματικού

Μια κεντρική αρχή κάθε σύγχρονης δημοκρατίας είναι το κράτος δικαίου, το οποίο βρίσκεται στον αντίποδα της πλειοψηφικής αρχής. Δημοκρατικό δεν είναι μόνο αυτό που επιλέγουν οι πλειοψηφίες, αλλά και αυτό που βρίσκεται σε συμφωνία με δομικές παραδοχές του δικαιικού συστήματος, όπως τα ανθρώπινα δικαιώματα. Γι ´ αυτό και θέματα που άπτονται των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν πρέπει να αποτελούν ύλη δημοψηφίσματος ή άλλων πλειοψηφικών αποφασιστικών μηχανισμών, διότι αν το αποτέλεσμα είναι αντίθετο στις βασικές αυτές νομικές αρχές, τότε καθίσταται ακυρώσιμο από τους δικαιοκρατικούς θεσμούς όπως τα δικαστήρια.

Στις 4.11.2008 στις ΗΠΑ ήταν ημέρα εθνικών εκλογών από τις οποίες εξελέγη ο Μπαράκ Ομπάμα. Ταυτόχρονα, σε διάφορες Πολιτείες γίνονταν δημοψηφίσματα για διάφορα θέματα. Στην Καλιφόρνια το θέμα του δημοψηφίσματος ήταν η Πρόταση 8, μία προτεινόμενη τροπολογία του τοπικού συντάγματος, βάσει της οποίας η έννοια του γάμου περιορίζεται αποκλειστικά στις ενώσεις ετερόφυλων. Η Καλιφόρνια είχε ήδη νομιμοποιήσει το γάμο ομοφύλων και 18.000 ζευγάρια είχαν ήδη παντρευτεί. Αυτό κινητοποίησε συντηρητικές ομάδες που επιθυμούσαν την κατάργηση του γάμου ομοφύλων και η στρατηγική που χάραξαν ήταν να αναθεωρηθεί το Σύνταγμα με ένα δημοψήφισμα ώστε η απαγόρευση να αποκτήσει αυξημένη νομική ισχύ. Η προεκλογική εκστρατεία για την Πρόταση 8 ήταν η ακριβότερη που έγινε στην ιστορία των ΗΠΑ και τελικά οι Καλιφορνέζοι ψήφισαν υπέρ της συνταγματικής απαγόρευσης γάμου ομοφύλων σε ποσοστό 52%, ενώ κατά της απαγόρευσης ψήφισε το 48%. Έτσι το Σύνταγμα έπρεπε να αναθεωρηθεί ώστε να απαγορευτούν οι γάμοι αφού αυτό αποφάσισε η πλειοψηφία των πολιτών.

Όμως, το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος προσεβλήθη δικαστικά απο δύο ομόφυλα ζευγάρια και τελικά ο δικαστής έκρινε ότι όντως η - συνταγματική πια - απαγόρευση είναι αντίθετη στην αρχή της ισότητας αλλά και στην αρχή της ορθής διοικητικής συμπεριφοράς (due process, ένας νομικός κανόνας αντίστοιχος με τη δική μας αρχή της χρηστής διοίκησης). Δηλαδή ένας δικαστής έκρινε αντισυνταγματική μια συνταγματική διάταξη, η οποία μάλιστα είχε την αυξημένη πολιτική νομιμοποίηση ενός δημοψηφίσματος. Διότι κανένα δημοψήφισμα και τελικά κανένα σύνταγμα δεν μπορεί να καταλύει θεμέλια του νομικού πολιτισμού όπως η αρχή της ισότητας. Με αυτή την έννοια το οριζόντιο αποτέλεσμα αυτής της απόφασης δεν αφορά μόνο το αμερικάνικο δίκαιο, αλλά γενικά την θεωρία του συνταγματικού δικαίου και την ιεραρχιση των νομικών κανόνων. Η υπόθεση όπως φαίνεται θα αχθεί και ενώπιον του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ, οπότε το συνταγματικό θέμα θα κριθεί και σε τελικό επίπεδο.

Είναι μία θεμελίωση που πρέπει να λάβει υπόψη και ο Έλληνας νομοθέτης όταν θεσπίσει τον νόμο για την ενεργοποίηση του θεσμού του δημοψηφίσματος. Και είναι μια χαρακτηριστική υπόθεση στην οποία η πλειοψηφία των πολιτών έκρινε λάθος, διότι σε αντίθεση με την πολιτική, στην επιστήμη υπάρχει σωστό και λάθος.